samedi 10 septembre 2011

Den otevřených dveří památek

Tak jsem se právě vrátila, nohy necítím, hlava mě třeští, hlasivky mám na odpis. Ptáte se, co jsem to dělala? Byla jsem průvodkyní na Dni otevřených dveří památek v Chrudimi, přesněji v kostele Sv. Kateřiny. Je to moc fajn, mě to moc baví, každý rok začátkem září provádět. Vždy jen jeden den. Jeden dlouhý den, kdy na konci moje nohy mají pocit, že umřou a já už ani žádné pocity nemám. Jsme tam vždycky od třičtvrtě na devět ráno do pěti hodin odpoledne. To není krátce, je pravda, že si necháme vždy přivést pizzu, takže o hladu nejsme, ale jistý nedostatek to má, neexistence toalety je velmi nepříjemná :D.

Je to zajímavé, za ta léta už celou historii znám skoro nazpaměť, ale letos jsem si řekla, že to vezmu zodpovědně a připravím se. Včera jsem si tedy dělala výpisky a v autobuse jsem se učila historii kostela. Ta je velmi zajímavá, protože se píše už od dob Karla IV., kdy presbytář sloužil jako kaple nedalekému špitálu malomocných. V 16. století byl pak rozšířen do současné velikosti, 6. srpna 1850 vyhořel. Rekonstrukce v 19. století byla zadána Františku Schmoranzovi staršímu, který se jej snažil vybavit novogoticky, jen tak mezi námi mě se ten pokus vůbec nelíbí, na nepodstatné místo odsunul nádherný původní křídlový oltářní obraz z roku 1507 a nahradil to čímsi novogotickým.

Ale dost nebudu vás tu zahlcovat celým svým výkladem, jen, bylo to skvělé, jak se do toho pak člověk dostane a některé slovní obraty má tak zautomatizované. Lidé byli také docela příjemní, jen sem tam někdo, kdo si myslel, že mě nachytá a nebo, že o tom ví víc než já, takoví lidé podle mě vůbec nemusí na prohlídky chodit, když tam jdou jenom kvůli tomu aby si něco dokázali. Ale na druhou stranu tam byli i skutečně zapálení lidé, které můj výklad zaujal a měli inteligentní otázky k tématu. Hodnotím celý den kladně, jen ty nohy by nemusely tak bolet :D

Podoba kostela Sv. Kateřiny před požárem v roce 1850,
ještě se stanovou střechou, nyní je valbová.

Současná podoba kostela s nižší věží, jinou střechou, ... ale skutečně zajímavý!

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire